این سایت بصورت کامل و یکجا بفروش میرسد(دامنه، هاست، سایت کامل)- قیمت 7 میلیون تومن

در صورت تمایل به خرید این سایت

09388485889

مهندس بهادری​

حفظ ارزش پول

حفظ ارزش پول

سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و کارهایی از این‌قبیل هدف اولیه‌شان حفظ ارزش پول است. در واقع در کشورهایی که در آن تورم وجود دارد باگذشت زمان از ارزش پول و قدرت خرید سرمایه‌ای که در اختیار داریم کاسته می‌شود. از این ‌رو، حفظ ارزش پول جزو مواردی است که اهمیت بسیار بالایی دارد. به‌عنوان‌مثال ممکن است تورم به‌گونه‌ای عمل کند که در یک بازه زمانی قیمت کالا و خدمات مختلف 20% افزایش پیدا کند. اما پس‌انداز و سرمایه‌ی شما نمی‌تواند قدرت خرید خود را در برابر تورم و افزایش عمومی قیمت‌ها حفظ کند. پس لازم است در پی این باشیم که با راه‌ها و روش‌های مختلفی که به‌واسطه آن می‌توانیم از بی‌ارزش شدن پول خود جلوگیری کنیم، آشنا شویم. در این مقاله به‌صورت کامل به مفهوم حفظ ارزش پول می‌پردازیم و سعی داریم تا نگاهی ریزبینانه به این موضوع داشته باشیم. تا انتهای این مطلب با بیمه باران همراه باشید.

کاهش ارزش پول ملی

کاهش ارزش پول ملی به معنای این است که ارزش واحد پول یک کشور نسبت به پول سایر کشورهای خارجی کاهش پیدا کرده است. به‌عنوان‌مثال در سال x شما با هر پنج واحد از پول کشورتان می‌توانید پنج واحد از پول کشور همسایه را خریداری کنید. اما دو سال و بعد از کاهش ارزش پول ملی شما با هر پنج واحد از پول کشور خود تنها می‌توانید سه واحد از پول کشور موردنظر را دریافت کنید. این مسئله باعث افزایش صادرات و کاهش واردات می‌شود. دلیل افزایش صادرات این است که کشورهای دیگر می‌توانند کالاهای کشوری که با کاهش ارزش پول ملی روبه‌رو شده را ارزان‌تر به دست آورند. اما در این شرایط اگر تولید و مصرف کشوری وابسته به واردات باشد، رفاه مردم آن جامعه به‌شدت کاهش خواهد یافت.

پس باتوجه‌به پاراگراف قبل، در کشورهایی که با کاهش ارزش پول ملی مواجه هستند، مردم دائماً در حال افت قدرت خرید پول خود هستند و اینجاست که اهمیت حفظ ارزش پول دوچندان می‌شود. از طرفی دیگر اگر ارزش پول ملی با کاهشی چشمگیر مواجه نشود و یک کشور با تورمی مقطعی روبه‌رو شود نیز باز هم شاهد کاهش ارزش پول خود خواهیم بود. پس لازم است که به حفظ ارزش پول در مقابل تورم توجه کنیم تا بتوانیم قدرت خرید سرمایه خود را در بازه‌های زمانی مختلف حفظ کنیم.

بهترین روش برای حفظ ارزش پول سرمایه‌گذاری است. در سرمایه‌گذاری افراد باتوجه‌به سطح ریسک‌پذیری خود می‌توانند در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. در کشور ما و در سال‌های اخیر بازارهایی مانند مسکن، طلا و ارز، کریپتوکارنسی، بازار سهام و حتی بازار خودرو توانسته‌اند توجه افراد زیادی را به خود جذب کنند. در همین مدت شاهد نوسانات بسیار زیادی در این بازارها بوده‌ایم. عده‌ای توانسته‌اند ضمن حفظ ارزش پول، بازدهی­های بیشتری را نیز کسب کنند و به موفقیت‌های مالی بزرگی دست پیدا کنند و از طرفی دیگر افراد بسیار زیادی سرمایه خود را در این بازارها ازدست‌داده‌اند.

رابطه‌ی پس‌انداز و حفظ ارزش پول

در یک بیان ساده و روان، پس‌انداز میزان پولی است که بعد از کم‌کردن هزینه‌های مصرفی از درآمد، برای استفاده در آینده نگهداری می‌شود. به‌صورت عمومی پس‌انداز می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در آینده به کار برده شود.

اما آیا پس­انداز به‌تنهایی قادر به حفظ ارزش پول است؟ چرا که باتوجه‌به ماهیت پس‌انداز، افراد اقدام به جمع‌کردن پول برای رسیدن به اهداف مالی خود می‌کنند. اما در همان مدت و تا زمانی که پول آن‌ها به سطح معینی برسد، تورم باعث کاهش قدرت خرید آن‌ها می‌شود. پس پس‌انداز روش خوبی برای حفظ ارزش پول محسوب نمی‌شود و این روش بیشتر برای کشورهایی کاربرد دارد که تورم در آن، در سطوح بسیار پایینی قرار دارد.

چگونه قدرت خرید سرمایه مان بالا می‌رود؟

در پاسخ به این سؤال که چگونه ارزش پول بالا می‌رود باید بگوییم که اگر در یک دوره زمانی سود سرمایه‌گذاری شما از نرخ تورم بالاتر باشد، شما موفق شده‌اید که ارزش پولتان را بالاتر ببرید. به بیان دیگر می‌توانیم این‌گونه بگوییم که هرچه قدر سود سرمایه‌گذاری از تورم بالاتر برود ارزش پول ما رشد بیشتری را تجربه کرده است. مابه‌التفاوت بین تورم و سود سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده‌ی این است که ارزش پول ما در برابر تورم چه عملکردی داشته است.

با پول نقد خود چه کنیم؟

ازآنجایی‌که در کشور ما تورم همواره در سطح بالایی بوده است و قیمت کالا و خدمات دائماً افزایش پیدا کرده، نگه‌داشتن پول نقد امر هوشمندانه­ای تلقی نمی‌شود. این کار باعث می‌شود قدرت خرید شما در دوره‌های زمانی بعدی با کاهش چشمگیری روبه‌رو شود و امروزه نگه‌داشتن پول نقد جزو بدترین روش‌هایی است که به حفظ ارزش پول آسیب می‌زند. پس پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر بسیار ریسک‌گریز هستید و طاقت ریسک سرمایه‌گذاری‌های مختلف را ندارید از سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک مانند بیمه­های سرمایه­گذاری، صندوق‌های با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی استفاده کنید تا از این طریق کمتر از ارزش پول شما کاسته شود.

راه‌های حفظ ارزش پول

اگر شرایط اقتصادی ثبات داشته باشد، معمولاً سرمایه‌گذاری در فعالیت‌هایی که منجر به تولید می‌شود جزو روش‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاری در بازار سهام و کارآفرینی نیز از دیگر روش‌هایی است که می‌تواند در موفقیت مالی ما اثرات مثبتی داشته باشد. باتوجه‌به شرایط اقتصادی که در کشور ما حاکم است، بسیاری از بازارها از تعادل خارج شده و پیش‌بینی آن به امری بسیار تخصصی تبدیل شده است. از طرفی دیگر آینده بسیاری از بازارها در ایران تابع تصمیمات سیاسی است و نیاز است که سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش پول خود به متغیرهای سیاسی تأثیرگذار در بازارها توجه کنند.

ازآنجایی‌که در سال‌های اخیر افراد بسیاری در تلاطم بازارها سرمایه خود را ازدست‌داده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم که اگر تخصص و مهارت لازم برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را ندارید، از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کنید. همچنین اگر مایل نیستید که افراد دیگری برای سرمایه شما تصمیم بگیرند و در نتیجه سرمایه‌گذاری شما اثر داشته باشند، لازم است تا دانش سرمایه‌گذاری خود را بالا ببرید و همواره آن را به‌روز نگه دارید. از این طریق شما می‌توانید جهت تغییرات بازارها را بهتر تشخیص دهید و از این نوسانات سود بالاتری به دست بیاورید.

حفظ ارزش پول با طلا

درست است که پس‌انداز روش مناسبی نیست و بازارهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ اما یکی از روش‌هایی که می‌تواند به حفظ ارزش پول ما کمک کند سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کم‌ریسک است. آمار و ارقام مربوط به سال‌های گذشته نشان داده است که طلا جزو دارایی‌هایی است که افراد می‌توانند با پس‌انداز خود در آن سرمایه‌گذاری کنند و تاحدامکان از بی‌ارزش شدن پول خود جلوگیری کنند. البته سرمایه‌گذاری در طلا جزئیات زیادی دارد به‌عنوان‌مثال اگر شما قصد سرمایه‌گذاری در سکه طلا دارید نیاز است تا به جزئیاتی مانند حباب سکه در زمان سرمایه‌گذاری خود توجه کنید. همچنین اگر به‌قصد سرمایه‌گذاری اقدام به خرید طلاهای زینتی می‌کنید، باید به نکاتی مانند اجرت ساخت و کارمزد و مالیات آن توجه کنید. برخی از کارشناسان معتقدند که سرمایه­گذاری فیزیکی در طلا به دلیل هزینه‌های مربوط به اجرت ساخت و همین‌طور مالیات کار درستی محسوب نمی‌شود. کارشناسان بر این باورند که اگر قصد سرمایه‌گذاری در طلا را داریم، توجه به شمش‌های طلا، طلای آب‌شده و حتی طلای دست‌دوم می‌تواند گزینه‌ی بهتری به‌حساب آید. البته که سرمایه­گذاری در این حالات نیز مخاطراتی را دارد که باید به آن توجه شود. از جمله­ی این مخاطرات می­توان به خطراتی نظیر سرقت و حتی میزان پایین خلوص طلا در معاملات طلای آب شده اشاره کرد.

یک پیشنهاد ویژه برای کمک به حفظ ارزش پول

اگر قصد دارید تا از بی‌ارزش شدن پول خود جلوگیری کنید و دانش یا زمان موردنیاز برای سرمایه‌گذاری را ندارید، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به کمک شما بیاید. شرکت بیمه باران طرح‌های مختلفی را جهت سرمایه‌گذاری شما فراهم کرده است. برخی از این طرح‌ها دارای درصدی مشخص به‌عنوان سود تضمین‌شده هستند.

از نکات مثبت و قابل‌توجه این طرح‌ها این است که شما می‌توانید با هر میزان سرمایه‌ای اقدام به انتخاب طرح خود و شروع به سرمایه‌گذاری کنید. در برخی از این طرح‌ها می­توانید ضمن بهره­گیری از یک مواهب یک سرمایه­گذاری کم‌ریسک از مزایای یک بیمه­نامه­ی عمر نیز برخوردار شوید. برای آشنایی بیشتر با طرح‌های مختلف شرکت بیمه باران وارد شوید.

تأثیر ایجاد بدهی در حفظ ارزش پول

یکی از مواردی که توجه به آن می‌تواند در شرایط تورمی به حفظ ارزش پول ما کمک کند، ایجاد بدهی است. فراموش نکنیم که لزوماً داشتن هر نوع از بدهی امر بدی تلقی نمی­شود. ممکن است بدهی ایجاد شده صرف ایجاد یک دارایی برای شما شود و درصورتی‌که میزان بازدهی ناشی از این دارایی بیشتر از میزان نرخ بهره­ی بدهی باشد، ایجاد این بدهی را می­توان امری مثبت تلقی کرد. بدهی بد در اثر صرف کردن پول برای هزینه‌ها به وجود می‌آید. به‌عنوان‌مثال اگر ما در شرایطی که تورم 20% است، یک دارایی یا یک کالای سرمایه‌ای به‌صورت اقساطی و با بهره‌ی کمتر از 20% تهیه کنیم، می‌توانیم به حفظ ارزش پول خود کمک کنیم. این امر مهم­ترین عاملی است که سبب می­شود تا اغلب مردم در شرایط تورمی بدهکار بودن را ترجیح دهند؛ چراکه در این حالت با استفاده از بدهی خلق شده می­توانند سرمایه­گذاری کنند و بازدهی بالاتری نسبت به نرخ بهره را به دست آورند. در واقع به این کار بهره­گیری از اهرم مالی می­گویند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم دررابطه‌با حفظ ارزش پول و اهمیت آن صحبت کنیم. به‌عنوان کلام پایانی جا دارد این را اضافه کنیم که اگرچه سرمایه‌گذاری در کشورهایی که تورم دارند بهترین راه برای حفظ ارزش پول محسوب می‌شود، اما اینکه سرمایه‌گذاری به چه نحوی انجام شود، تفاوت‌هایی را در نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. همچنین گذشته نشان داده است که بسیاری از افراد از طریق این سرمایه‌گذاری‌ها بر دارایی خود می‌افزایند و عده‌ی دیگر در سرمایه‌گذاری خود شکست می‌خورند. پس با درنظرگرفتن شرایط اقتصادی و انجام یک سرمایه‌گذاری درست، می‌توانیم ارزش پول خودمان در طول زمان را در وهله­ی اول حفظ و در مرحله­ی بعدی افزایش دهیم.