این سایت بصورت کامل و یکجا بفروش میرسد(دامنه، هاست، سایت کامل)- قیمت 7 میلیون تومن

در صورت تمایل به خرید این سایت

09388485889

مهندس بهادری​

بهترین سرمایه‌گذاری در بلندمدت

برچسب‌ها
ابزارهای مالی (1)استارتاپ (2)اینشورتک (1)بازار سهام (1)بازار طلا و سکه (1)بازنشستگی (1)برجام (1)برنامه ریزی مالی (1)بورس (2)بیمه باران (1)
ما را دنبال کنید

بهترین سرمایه‌گذاری در بلندمدت

برخی از افراد اعتقاد دارند، سرمایه‌گذاری مانند یک هندوانه دربسته است که نمی‌توان درون آن را حدس زد. اما همانطور که برخی افراد توانایی انتخاب یک هندوانه سرخ و شیرین را دارند، افرادی نیز در امور سرمایه‌گذاری متخصص هستند که البته این مهارت را نه از روی شهود، بلکه از دانش و تجربه به دست آورده‌اند. با این وجود حتی آن‌ها هم اذعان دارند سرمایه‌گذاری و نتیجه‌ی آن به طور قطعی قابل پیش­بینی نیست. کارشناسان مالی و سرمایه‌گذاری همواره پیشنهاد می‌کنند اگر علاقمند به سرمایه‌گذاری هستید و تخصص چندانی در این حوزه ندارید، سعی کنید افق سرمایه‌گذاری‌تان را وسعت ببخشید و به سراغ سرمایه‌گذاری بلندمدت بروید تا ضمن تجربه ریسک کمتر، از بازدهی بیشتری برخوردار شوید. برای قدم گذاشتن در مسیر سرمایه‌گذاری باید استراتژی سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید: استراتژی سرمایه‌گذاری کوتاه مدت یا استراتژی سرمایه‌گذاری بلند مدت.

بیمه‌ی ترنم یک انتخاب مناسب با دید سرمایه‌گذاری! برای آگاهی از جزئیات وارد شوید.

اگرچه انتخاب استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت باعث می‌شود ریسک‌های کمتری را متحمل شوید اما از آنجایی که قرار است سرمایه‌تان مدت نسبتا زیادی در یک بازار مالی بماند، باید در انتخاب بستر سرمایه‌گذاری نهایت دقت خود را به کار بگیرید. آنچه در ادامه می‌خوانید نگاهی مختصر به بازارهای مالی‌ای است که در بلندمدت می‌توانند بازدهی قابل قبولی برای سرمایه به همراه بیاورند.

بازدهی بازار سهام در بلندمدت

برای پی­ بردن به بازدهی بازار سهام در بلندمدت چند راه وجود دارد که باتوجه ‌به آن‌ها می‌توانیم به بازدهی دقیق بازار سهام در طول زمان دست پیدا کنیم. اولین و شاید مهم‌ترین پارامتری که باید به آن توجه کنیم تغییرات شاخص کل بورس است. دومین پارامتر مهم شاخص هم‌وزن بازار سرمایه است. در کنار این دو عامل می‌توانیم به بازدهی شرکت‌های مختلف بورسی و همچنین شاخص‌های دیگر مانند شاخص ۳۰ شرکت بزرگ توجه کنیم. در ادامه ضمن تعریف شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن و بیان تفاوت آن‌ها به بررسی تغییرات آن‌ها در ۲۰ سال گذشته می‌پردازیم.

شاخص کل بورس عددی است که وضعیت کلی بورس را نشان می‌دهد. تغییرات شاخص کل بورس به‌نوعی بیانگر میانگین بازدهی افراد متخلفی است که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در رابطه ‌با تغییرات شاخص کل نیز باید بگوییم که هرچه قدر شرکت‌ها بزرگ‌تر باشند و میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند بیشتر باشد آن شرکت تأثیر بیشتری روی شاخص کل می‌گذارد. به بیان دیگر می‌توانیم این‌گونه بگوییم که شاخص کل بورس نشان‌دهنده‌ی تغییرات قیمت سهام شرکت‌های مختلف به‌صورت وزن­دار در کل بازار است. به عبارت ساده­تر می­توان گفت در شاخص کل بورس، شرکت­هایی که ارزش بیشتری دارند، تأثیر بالاتری دارند. یکی دیگر از شاخص‌های مهم شاخص هم‌وزن است. در شاخص هم‌وزن، تغییرات هر شرکت به طور یکسان مؤثر است و فرایند محاسبه­ این شاخص به همه­ سهم ­های موجود ضریبی مشابه می­دهد. در واقع شاخص هم‌وزن می‌تواند معیار خوبی برای توصیف وضعیت کلی شرکت‌ها باشد. تفاوت شاخص کل با شاخص هم‌وزن را می‌توان در اثری که از شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک بازار می‌پذیرد بیان کرد. به بیان دقیق‌تر شرکت‌هایی که بخش بزرگ‌تری از ارزش کل بازار را در اختیار دارند تغییرات بیشتری را بر روی شاخص کل به ثبت می‌رسانند. برای مثال اگر 50 شرکت بزرگ بازار سهام در وضعیت صف خرید باشند و مابقی شرکت‌ها بدون تغییر نسبت به قیمت پایانی خود در روز گذشته معامله شوند احتمالاً مشاهده می‌کنیم که شاخص کل بورس به میزانی قابل‌توجه رشد کرده است. درحالی‌که تعداد بسیار زیادی از نمادهای بازار رشدی نکرده‌اند. اما شاخص هم‌وزن به‌گونه‌ای عمل می‌کند که همه‌ی شرکت‌ها در آن به میزانی برابر و یکسان اثر می‌گذارد. می‌توانیم بگوییم که شاخص هم‌وزن روند کلی بازار را به‌صورت واقعی‌تری نشان می‌دهد.

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید طیف تغییرات شاخص کل بورس از سال ۸۱ تا به امروز بسیار گسترده بوده است در برخی از سال‌ها مانند سال­های 1387و 1393بازار سهام بالای 20% از ارزش خود را ازدست‌داده است، در آن سال‌ها سرمایه‌گذاران در حالی ضرر کرده‌اند که بازدهی بازارهای رقیب مانند بازار مسکن و سکه مثبت بوده است؛ اما در برخی از سال‌های دیگر بازدهی و سود بازار سهام به‌مراتب از سایر بازارها بالاتر بوده است. به‌عنوان‌مثال در سال 1382یا 1398نماگر شاخص کل به ترتیب رشد 124و 188% بازار نشان می‌دهد درحالی‌که در همان سال‌ها بازارهای رقیب بازدهی بسیار پایین‌تری را داشته است. همچنین میانگین بازدهی شاخص کل بورس از سال 1381تا انتهای سال 1400چیزی حدود 45% بوده است.

بر اساس آمارها باید بگوییم که بازار سهام در بلندمدت بازدهی بیشتری داشته است. اما اگر شما قصد دارید که برای مدت زمانی کمتر از سه یا چهار سال در این بازار سرمایه‌گذاری کنید، باید قبل از سرمایه‌گذاری به پارامترهای بنیادی بازار توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بازدهی بازار مسکن در بلندمدت

دررابطه‌با سرمایه‌گذاری در بازار مسکن برای بلندمدت باید قبل از هر چیز به محدودیت‌های مربوط به این بازار که به حداقل سرمایه‌ی لازم مرتبط است اشاره کنیم. البته بالابودن هزینه‌های مربوط به مبادله و همچنین نقدشوندگی پایین این بازار از جمله عواملی است که از جذابیت‌های بازار مسکن می‌کاهد.

بهترین سرمایه‌گذاری در زمان رکود چیست؟

دررابطه‌با بازدهی بازار مسکن در 20 سال گذشته می‌توانیم این‌گونه بگوییم که نوسانات این بازار به‌خصوص نوسان‌های منفی این بازار نسبت به بازار سهام وضعیت بهتری دارد و به جز یک مورد تقریباً پیش نیامده که بازار مسکن در طی یک سال روندی نزولی داشته باشد البته دررابطه‌با ارقام و اعدادی که می‌گوییم معیار ما میانگین قیمت هر مترمربع در سطح شهر تهران است. بازدهی این بازار برای افرادی که مشغول به ساخت‌وساز بوده‌اند متفاوت است. همچنین ممکن است برخی از مناطق روندشان متفاوت از این ارقام و اعداد بوده باشد؛ ازاین‌رو ممکن است بازدهی بسیاری از افرادی که در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند با آمار و ارقام این جدول تفاوت‌هایی داشته باشد. در نهایت اما باید بگوییم که میانگین بازدهی 20 ساله‌ی این بازار چیزی حدود 29% است. همچنین در سال‌های اخیر به‌واسطه‌ی ابزارهای نوین مالی، مانند صندوق املاک و مستغلات این امکان فراهم شده که افراد مختلف با سرمایه‌های بسیار کوچک هم بتوانند از بازدهی بازار مسکن بهره‌مند شوند.

بازدهی بازار طلا در بلندمدت

طلا همواره به‌عنوان یکی از امن‌ترین محل‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. گذشته نشان داده است که در زمان‌هایی که ریسک‌های سیاسی مانند جنگ و از این ‌قبیل اتفاقات افزایش پیدا می‌کند، علاقه‌ی مردم به نگهداری و خرید طلا بیشتر می‌شود. همچنین طلا یکی از کالاهایی است که ضمن داشتن قابلیت نگهداری از جایگاه خوبی برای حفظ ارزش پول در طول زمان برخوردار بوده است. در ادامه به بررسی بازدهی سکه تمام بهار آزادی در 20 سال گذشته پرداخته‌ایم، آمارها حاکی از آن است که میانگین بازدهی بازار سکه در این 20 سال حدود 35% بوده است، البته در بازار سکه نیز مانند بازار مسکن کمتر پیش‌آمده است که سکه در طی یک سال روندی نزولی داشته باشد. نکته‌ی دیگری که دررابطه‌با بازدهی سکه باید بگوییم، این است که در بازار مسکن یا سهام ممکن است افراد به واسطه‌ی منطقه یا شرکتی در آن سرمایه‌گذاری کرده‌‎اند بازدهی متفاوتی کسب کنند؛ اما بازدهی سکه تمام بهار آزادی برای همه افراد یکسان است و نمی‌توانیم شاهد این اتفاقات باشیم که برخی افراد از خرید سکه در طی یک سال نسبت به برخی دیگر کمتر سود کند.

بازدهی صندوق‌های سهامی در بلندمدت

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم است. این روش برای بسیاری از افراد به‌ویژه افرادی که سرمایه‌ی کمی در اختیار دارند گزینه‌ی مقبولی محسوب می‌شود. دررابطه‌با بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بلندمدت می‌توانیم این‌گونه بگوییم که بازدهی صندوق‌ها به ترکیب دارایی صندوق وابسته است. یعنی اگر فردی در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کند نباید انتظار بازدهی قابل‌توجهی داشته باشد. همچنین به‌احتمال زیاد نمی‌تواند در بلندمدت در شرایطی مشابه اقتصاد تورمی ایران، ارزش پول خود را حفظ کند؛ اما برای سرمایه‌گذارانی که در بلندمدت قصد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را دارند باید بگوییم که صندوق‌های سهامی و برخی از صندوق‌های جسورانه می‌تواند گزینه‌ی معقولی به‌حساب آید. البته که این افراد باید ریسک این سرمایه­گذاری­ها را نیز بپذیرند. در سال‌های اخیر و بعد از رشد ناگهانی بورس برخی از صندوق‌های سهامی توانستند بازدهی خوبی را از خود به ثبت رسانند.

بازدهی بازار ارز درگذشته

باتوجه‌به اینکه ارزش ریال در برابر دلار به جز مقاطعی کوتاه همواره در حال افت بوده است یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری از دید برخی از سرمایه‌گذاران واردکردن سرمایه به بازار ارز و به‌ویژه دلار است. البته به این نکته باید اشاره کنیم که سرمایه‌گذاری در این بازار در دو دهه قبل و در اوایل دهه 80 آن‌چنان پرطرف‌داران نبوده است. با بالارفتن نوسانات دلار و شدت‌گرفتن افت ارزش ریال سرمایه‌گذاری در این بازار از نگاه افراد مختلف جذاب‌تر شده است. همان‌طور که در جدول مشاهده کردید بازدهی دلار نسبت به سایر بازارها از سال 1381تا 1388بسیار کمتر بوده، اما از سال 1388 تا به امروز با جهش‌های قیمتی در بازار دلار روبه‌رو شده‌ایم. این جهش‌های قیمتی سنگین باعث شده تا بازدهی کم دلار در سال‌های ابتدایی این جدول پوشانده شود و میانگین بازدهی سرمایه‌گذاری در دلار در این مقطع بیست‌ساله به چیزی حدود 23% برسد. البته اگر سرمایه‌گذاران این بازار از نوسانات دلار استفاده می‌کردند قطعاً بازدهی آن‌ها می‌توانست به سطوح و اعداد بالاتری برسید.

توجه به میزان سرمایه و مدیریت اصولی – بهترین سرمایه‌گذاری در بلندمدت

یکی از مواردی که می‌تواند در نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری ما در حالت مستقیم اثرگذار باشد، توجه به مدیریت اصولی سرمایه است. مواردی از قبیل رفتار گله‌ای، قراردادن همه‌ی سرمایه در یک بازار و … از جمله خطاهایی هستند که رفع آن از طریق مدیریت اصولی سرمایه، می‌تواند بازدهی سرمایه‌گذاری ما را دستخوش تغییرات مثبتی کند.

افزایش دانش سرمایه‌گذاری و نقش آن در سرمایه‌گذاری بلندمدت

هرچه قدر در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری و مالی، دانش بالاتری داشته باشیم و آگاه‌تر باشیم، احتمالاً بهتر می‌توانیم موقعیت‌های سودده را تشخیص دهیم و سرمایه‌ی خود را به‌جای امن‌تری انتقال دهیم. پس یکی از معیارهای مهم برای افزایش بازدهی در بلندمدت افزایش دانش سرمایه‌گذاری است.

جمع‌بندی پیرامون بهترین سرمایه‌گذاری در بلندمدت

در این مقاله پیرامون بهترین سرمایه‌گذاری در بلندمدت صحبت کردیم و به‌عنوان نکته‌ی پایانی باید این را اضافه کنیم که بهترین سرمایه­گذاری در بلندمدت، از مواردی است که برای هر شخصی منحصربه‌فرد است. به عبارت بهتر می­توان گفت توصیه­ی فراگیری در این زمینه برای افراد وجود ندارد و می­بایست متناسب با سطح ریسک‌پذیری، میزان سرمایه­ در اختیار و … باتوجه‌به شرایط بازارها در هر دوره، محلی را برای سرمایه­ گذاری انتخاب کرد. همچنین می­بایست پس از انتخاب بازار هدف برای سرمایه­ گذاری، موارد مربوط به یک سرمایه­ گذاری هوشمند و همین­طور مدیریت سرمایه را به بهترین شکل ممکن به اجرا درآورد تا از زیان­ های احتمالی جلوگیری شود. توصیه می ­کنیم درصورتی‌که دانش کافی برای اجرای مواردی نظیر مدیریت سرمایه و همین­طور بهینه ­یابی سبد سرمایه­ خود را ندارید، از سرمایه­ گذاری غیرمستقیم و ابزارهایی نظیر صندوق­ های سرمایه­ گذاری استفاده کنید.

بیمه‌ی باران همراه سرمایه گذاری شما