این سایت بصورت کامل و یکجا بفروش میرسد(دامنه، هاست، سایت کامل)- قیمت 7 میلیون تومن

در صورت تمایل به خرید این سایت

09388485889

مهندس بهادری​

بهترین سرمایه‌گذاری بعد از برجام

بهترین سرمایه‌گذاری بعد از برجام

بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در ایران به واسطه‌ی شرایط خاصی که در سال‌های اخیر در کشور حاکم بوده است، تحت‌تأثیر اخبار سیاسی قرار گرفته و نوسانات بسیار زیادی را تجربه کرده است. ازاین‌رو درنظرگرفتن شرایط سیاسی یکی از عامل‌هایی است که باید در سرمایه‌گذاری به آن توجه کنیم. چراکه شرایط سیاسی به‌صورت مستقیم در اقتصاد و پارامترهای اقتصادی مانند نرخ ارز اثرگذار است. تغییر شرایط اقتصادی نیز این قدرت را دارد که جهت نوسانات بازارهای مختلف را عوض کند و این نوسانات می‌تواند سرمایه ما را نابود کند یا آن را دوچندان سازد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات سیاسی اثرگذار بر اقتصاد که در 10سال اخیر با آن روبه‌رو بوده‌ایم، بدون تردید به توافق برجام مربوط می‌شود. بسیاری از افراد به دنبال این هستند که آینده بازارهای سرمایه‌گذاری را در صورت وقوع توافق احتمالی و احیای برجام تشخیص دهند. در توافق قبلی شاهد این بودیم که توافق برجام، تأثیر زیادی بر پارامترهای اقتصادی داشت و توانست فضای سرمایه‌گذاری را تغییر دهد. پس توجه به این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد.

در این مطلب می‌خواهیم درباره بهترین سرمایه‌گذاری بعد از احیای احتمالی برجام صحبت کنیم و متوجه بشویم که در صورت به ثمر رسیدن مذاکرات، چه تصمیمی برای سرمایه‌مان بگیریم و آن را وارد کدام بازار کنیم. تا انتهای این مطلب همراه بیمه باران باشید.

بعد از برجام کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

در صورت وقوع برجام، و به واسطه‌ی تغییر انتظارات تورمی احتمالاً شرایط سرمایه‌گذاری در ایران کمی تغییر خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین پارامترها که باعث تغییر در آینده‌ی سرمایه‌گذاری می‌شود به نرخ ارز و آینده آن مربوط می‌شود و همان‌طور که می‌دانید بازارهای مالی در ایران از نرخ ارز اثرات بسیار زیادی می‌گیرند. در ادامه به بررسی شرایط برخی از بازارها در صورت وقوع برجام می‌پردازیم.

بازار ارز و دلار

اگر مذاکرات به نتیجه برسد درآمد ارزی کشور افزایش پیدا می‌کند و به واسطه‌ی عرضه­ی بیشتر دلار در کشور حداقل در کوتاه­مدت و میان‌مدت نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نرخ دلار با جهش‌های چشمگیری روبه‌رو شود. پس اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار ارز و به‌خصوص دلار هستید، باید این موضوع را در نظر بگیرید. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت وقوع برجام بازار ارز تخصصی‌تر شده و سرمایه‌گذاران آن باید بتوانند از نوسانات مقطعی نرخ ارز به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. همچنین برخی کارشناسان معتقدند که بعد از برجام تعداد فعالین و دلالان این بازار به‌صورت چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

بازار طلا و سکه

بازار طلا در کنار نرخ جهانی طلا تا حد بسیار زیادی به نرخ ارز وابسته است و معمولاً هرچه قدر نرخ دلار بالاتر می‌رود قیمت طلا و به‌ویژه سکه به همراه آن بالا می‌رود. در صورت وقوع برجام باتوجه‌به انتظاراتی که از نرخ دلار می‌رود، نمی‌توانیم در کوتاه و میان‌مدت احتمال رشد چشمگیری را از بازار طلا داشته باشیم. برخی کارشناسان معتقدند که بازار طلا در صورت وقوع برجام وارد رکودی نسبتاً سنگین خواهد شد. البته این رکود به معنای کاهش شدید قیمت طلا نیست و آمار و ارقام در کشور ما نشان داده که به‌ندرت پیش می‌آید بازار طلا با کاهش روبه‌رو شود. معمولاً اصلاحات این بازار از نوع اصلاح زمانی است و اصلاح قیمتی در آن کمتر صورت می­ گیرد.

بازار مسکن

در سال‌های اخیر به‌واسطه تورم و افزایش شدید نرخ مصالح ساختمانی، روند ساخت‌وساز در ایران نزولی بوده است. این موضوع منجر به کاهش تعداد واحدهای ساخته‌شده در این سال‌ها شده است. از همین رو بازار مسکن یکی از بیشترین بازدهی­ها را در سال‌های اخیر داشته است. در صورت وقوع برجام و باتوجه‌به کاهش سطح انتظارات تورمی، در کوتاه‌مدت می‌توان امید داشت که عرضه‌ی مسکن و ساخت‌وساز با رونقی نسبی مواجه شود و در پی این افزایش عرضه بازار مسکن حداقل در کوتاه‌مدت و البته با تأخیر یک دوره­ای (به دلیل زمان­بر بودن افزایش عرضه) به‌مانند گذشته ملتهب نباشد. البته درست است که بازار مسکن محدودیت‌هایی مانند نقدشوندگی و حداقل سرمایه‌ی لازم برای ورود به آن را در مقابل خود دارد، اما برای افرادی که به دنبال خرید مسکن اولیه خود هستند، به ثمر رسیدن مذاکرات خبری مثبت محسوب می‌شود. همچنین برای افرادی که در این بازار سرمایه‌گذاری کردند نیز، می­توان گفت که احتمالاً این بازار تخصصی‌تر شده و نیاز است در سرمایه‌گذاری خود توجه بیشتری به مباحث ارزش‌گذاری در املاک داشته باشند.

بازار سهام

در صورت وقوع برجام بازار سهام شرایط متفاوتی پیدا می‌کند. وقوع برجام به نفع برخی از صنایع است و تأثیرات مثبت قابل‌توجهی را بر آنان می‌گذارد. البته در روزهایی که اخبار مثبت پیرامون برجام زیاد بوده نیز، شاهد این بوده‌ایم که برخی از گروه­ها معاملات خوبی را پشت سر گذاشته‌اند و این می‌تواند تأییدکننده‌ی این موضوع باشد. از طرفی دیگر بعد از برجام و به واسطه‌ی کاهش انتظارات تورمی و ثبات نرخ دلار در کوتاه‌مدت، نمی‌توانیم انتظار رشد یکپارچه این بازار را داشته باشیم و این موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که احتمالاً بازار سهام نیز تخصصی‌تر شده و کسب سود برای افراد مبتدی به‌مراتب سخت‌تر از گذشته می‌شود. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که اگر دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام را ندارید، از روش‌های غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری در این بازار مانند استفاده از صندوق‌های سرمایه­گذاری کمک بگیرید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان به واسطه‌ی اینکه از تحلیل‌های حرفه­ای­تر و همچنین افراد خبره استفاده می‌کنند و دارایی شما را به‌صورت حرفه‌ای مدیریت می‌کنند، شانس بیشتری دارند تا عملکرد مثبتی در بازار سهام بعد از برجام داشته باشند.

بازار خودرو

در بازار خودرو نیز به واسطه‌ی افزایش احتمالی درآمد کشور بعد از برجام احتمال آزادشدن واردات خودرو افزایش پیدا می‌کند. این خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران این بازار محسوب نمی‌شود. از طرفی دیگر بعد از رفع تحریم‌ها احتمال اینکه تولید شرکت‌های داخلی مانند ایران‌خودرو و سایپا افزایش پیدا کند نیز بالا می‌رود. انتظار می‌رود شیب افزایش قیمت خودرو کاهش پیدا کند و حداقل برای مدتی کوتاه برخلاف گذشته شاهد افزایش چشمگیر قیمت خودرو نباشیم. در مجموع همه‌ی این نکات گواه این است که در صورت وقوع برجام، بازار خودرو بخش بزرگی از جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری از دست می‌دهد.

در کنار تمامی عواملی که در بازارهای مختلف و دررابطه‌با شرایط آنان بعد از برجام بیان کردیم، این را باید بگوییم که سطح دانش و تخصص شما در هرکدام از بازارها می‌تواند در نتیجه‌ی نهایی سرمایه‌گذاری شما به‌صورت مستقیم اثرگذار باشد.

بهترین سرمایه‌گذاری بعد از لغو برجام

درست است که در این مقاله تمرکز ما بر روی سرمایه‌گذاری بعد از توافق برجام است. اما درصورتی‌که برجام به امضا نرسد شرایط بازارها بسیار پیچیده خواهد شد و اینکه هرکدام از آن‌ها را بخواهیم پیش‌بینی کنیم، نیازمند این است که عوامل و پارامترهای بسیار زیادی را بررسی کنیم. یکی از مهم‌ترین نکاتی که دررابطه‌با سرمایه‌گذاری در صورت لغو برجام وجود دارد به تقسیم­بندی بازارها از لحاظ رونق و رکود بازار مربوط می‌شود؛ یعنی اینکه کدام یک از بازارها زودتر وارد دوران رونق خود شده و کدام یک بیشتر از مابقی بازارها رشد می‌کند.

در سال‌های اخیر موتور محرک رشد بسیاری از بازارها نرخ دلار بوده و شاهد این بوده‌ایم که پس رشد دلار هرکدام از بازارها با نوسانات قابل‌توجهی روبه‌رو شده‌اند. فاصله‌ی زمانی بین رشد دلار و هرکدام از بازارها یکی از نکات قابل‌توجه است. اما به‌صورت کلی اگر برجام به طور کامل لغو شود و مذاکره‌کنندگان میز مذاکره را ترک کنند، احتمالاً بار دیگر باید شاهد ملتهب شدن بازارهای مالی باشیم.

محصولات بیمه باران، یک سرمایه‌گذاری مطمئن

اگر قصد دارید تا از ریسک‌های سرمایه‌گذاری مستقیم دوری کنید یا دانش تخصصی بازارها را ندارید، استفاده از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به کمک شما بیاید. طرح‌ها و محصولات مختلف بیمه باران یکی از روش‌هایی است که شما با استفاده از آن می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید. محصولات بیمه باران این امکان را فراهم می­کنند که با هر میزان از سرمایه که در اختیار دارید بتوانید اقدام به سرمایه ­گذاری کنید و ضمن بهره­مندی از سود تضمینی و سود مشارکت، از پوشش ­های بیمه­ ای موجود در برخی از محصولات نیز بهره­مند شوید. برای آشنایی بیشتر با محصولات بیمه­ باران وارد شوید.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا به موضوع سرمایه‌گذاری بعد از برجام توجه کنیم. اما به‌عنوان نکته‌ی پایانی این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم تا تمام تمرکز خود را روی این موضوع نگذارید و روی سناریوهای مختلفی که در آینده احتمال وقوع آن وجود دارد توجه داشته باشید. در این صورت احتمال اینکه شما تصمیم مناسب‌تری را در مواجه با اتفاقات مختلف اتخاذ کنید بالاتر می‌رود. یکی از استراتژی­ هایی که در صورت وقوع هر یک از سناریوها می ­تواند عایدی مطلوبی را نصیب شما کند، سرمایه ­گذاری بدون ریسک و سرمایه ­گذاری­ هایی است که سود تضمینی دارند. در این حالت شما در شرایطی که هر یک از سناریوها اتفاق بیفتد می­ توانید از حفظ اصل سرمایه­ خود اطمینان داشته باشید. محصولات بیمه­ باران این امکان را برای شما فراهم می ­کنند تا در کنار داشتن یک سرمایه ­گذاری کم‌ریسک از مواهبی نظیر سود تضمینی نیز برخوردار شوید.